Its in the details

Nu när jag sitter här och det är för varmt för att utforska Göteborg kom jag på att jag inte har skrivit särskillt ingående om själva.. ja det tekniska, så att säga?

Jag har cyklat 103 mil.

Jag har fuskat 19 mil, först 4 när det var regnstorm och jag fick åka bil till Orsa där jag övervintrade en helg medan det värsta regnet drog förbi. Sedan ca 15 när det var dags för midsommarfirande och jag inte skulle hinna annars. Plus att midsommartrafiken är en onödig riskfaktor. Nu i efterhand vet jag ju så klart att jag hade hunnit med lätthet om jag inte stannat och väntat på skjuts som blev försenad en helt ok cykeldag, men det visst ja icke då

Så sträckan i sin helhet är alltså ca 120 mil.

Jag har varit on the road i 16 dagar, varav två var regn-helgen, så cyklingen i sig har tagit 14 dagar.

Jag väger lika mycket som när jag for.

Dag 1: Umeå - Rundvik - Övik, 16 mil

Första sträckan var underbar då jag cyklade via gräsmyr, sen nordmaling (rundvik). Andra sträckan cyklade jag lite ovanför E4an, mot flärke. !VARNING! En av dom jobbigaste sträckorna med 2 mil uppför på ofärdiga rullgrusvägar. Här cyklade jag fel dessutom, men det var ju bara jag som felade. Efter backarna är det fint, fast mer backar. Rekomenderar att man letar sig fram nära E4an istället. Sov hos en väninna

Dag 2: Övik - Grätnäs, 3.5 mil

Bara 3.5 mil, mest uppför. Sov hos bekanta

Dag 3: Grätnäs - Långsele, 6,7 mil

Bitvis toppenvägar, spec i slutet på sträckan, med fina gårdar och åkrar.
Sov hos mein moster

Långsele - Gastsjö, 8.4 mil

Väg..? mycket mygg vill jag mig minnas minsann. "När man stannar kommer myggen" - Mattias
Sov hos mors kusin

Dag 4: Gastsjö - Östavall 9,7 mil

Mer bebyggelse, dock slitna samhällen och mest granskog. Tysk turist-boom behövs
Sov i tält i skogen

Dag 5: Östavall - Ytterhogdal, 6,4 mil

Samma, fast mer slitet. Lugna vägar med fler timmerbilar än regulär trafik. Lyckans Camping i ytterhogdal rekomenderas inte. 80kr / natten

Dag 6: Ytterhogdal - Sveg, 5,1 mil

Här finns det polisbilar och hotell - civilitation. Ganska fin liten stad. Bodde på Hotell Mysoxen. Stf Vandrarhem, dyrt men fint. Dock mer hotell än vandrarhem. ca 320-350 kr natten, 280 med stf medlemskap

Dag 7 - Sveg - Noppikoski, 7,7 mil

Jäättebra vägar bitvis, låång backa för att komma till ett fint vandrarhem i byn. 150kr natten om man är fler än en person, 250 för singlar.

Dag 8, 9 - Orsa, 4 mil

Fick skjuts hit av min mors kusins kompis, där jag sov. Fina krokiga vägar, dock smala och lite läskiga för en osynlig cyklist

Dag 10 - Orsa - Öje, 6,8 mil

Fina vägar, och ett väldigt bra vandrarhem i Öje! Äntligen the rajt filing liksom. Fast det var helt tomt tyvärr. Tysk turistboom igen tack. Nu börjar granskogen bli aningen transparant och man kan uppleva saker.

Dag 11 - Öje - Fensbol, 9 mil

Glada dagar! lite sol, och Camping 45. En väldigt trevlig liten camping med en trevlig ägare som gav mig cykel-rabatt, och inte lite heller! servicehus och utepool. Rekomenderas starkt

Dag 12 - Fensbol - Sunne, 4,7 mil

Mer trafik än valigt, möjligt på grund av midsommarhelgen. Antal rastplattser har ökat radikalt, och Sunne är fint. Sunne Camping är dock rena rånet för en tältande cyklist så sök er hellre till nåt vandrarhem. Turistinfo finns vid campingen

Dag 13 - Sunne - Kil - 4.6 mil by husbil!

Lite ångestladdat var det då jag hade hunnit cykla eftersom skjutsen kom så sent som halv 7 istället för 12. Jag hade dock cyklat om jag vetat om det så jag känner mig inte allt för usel. Far var trött och orkade bara köra 4,6 mil till en proppfull husvagnscamping i Kil, dock 4 stjärnig och lämplig för barnfamiljer

Dag 14 - Kil - Bengsfors, 10,5 mil by husbil!

Färden fortsatte till en sommarstuga där jag firade midsommar med släkt och vänner. Grillat och lite midsommaröl botade husbilsångesten en aning

Dag 15 - Bengtsfors - Ljungskile, 12 mil

Två mackor och en varmkorv kl 12, sen var jag så uppspelt av att snart vara framme att jag glömde att äta. Trevlig sträcka, dock något lång. Underbar camping (Lyckornas Camping), strax söder om ljungskile. 120kr / natten

Dag 16 - Ljungskile - Göteborg, 7,2 mil

En av dom härligaste bitarna. Jättebra vägar, ofta parallelt med motorvägen, mäktiga klippor och så klart - slutmålet!


Utrustning!



Jag har en fräsch Crescent hybrid, dvs ingen "tant-cykel" och ingen mountainbike, utan en stabil cykel med stora smala däck.

En tjock gel-sadel har gett mig en 100% skavsårsfri resa

Packning behöver man, spec. om man ska vara borta länge. Min resa är planerad till 2-2½ månad så jag valde att ta med saker och kläder för alla situationer. Bra cyckelväskor är därmed väldigt viktiga. !VARNING! cykla inte med ryggsäck! Jag har typ.. 120 liter tror jag. Försök att skaffa vattentäta väskor och inte vattenfrånstötande, för till dom senare som jag tyvärr har två av är även regnskydden bara vattenfrånstötande, resulterande i blöt packning och en galet unken Mattias.

Regnkläder..! Även för skorna

Detta har jag packat i väskorna:

däck-skum för akut punktering
punkteringsreparations-satts
extra slang till däcket
extralänk till kedjan
insektsnyklar
skruvmejsel
skiftnyckel
kejde-olja
stripps
kniv

Spritkök / gasolkök
ficklampa
reflexväst
batterier
kåsa (med "inbyggt" deciliter/litermått)
flöjter
penna
anteckningsblock
mp3spelare
sovsäck
tält
3 vattenflaskor
3 liter extra vatten
mobil
mobilladdare
kortlek
pocketböcker (man blir väldigt lässugen av att sova själv i lält (om man nu gillar att läsa))
kamera
badrums-stuff
solskydd!

Extra byxor
Flertalet kalsonger y sockar. Speciellt sockarna mår dåligt och måste bytas då skorna blöts ner av ändlösa skurar. Tänk på att det är ont om tvättmaskiner i skogen, vandrarhemmen och på gatorna i städerna

Flera t-shirtar. "Hellre flera plagg på kroppen än ett plagg på kroppen" - Mattias. Ibland blir den varma tröjan för varm och då får man frysa eller svettas - om man inte har flera lager och kan peela av dom liksom, just det.

Två par skor.
Skoöverdrag mot regn
Regnställ med huva
Skärmlös keps i hjälmen, bra både mot kyla och som svettabsorberare
Solbrills
Vanliga skyddsglasögon till då det är för mörkt för solisarna
Handskar. Vattentäta är att föredra. Varning för diskhandskar.
Långärmad tröja
Keps

livlinan-
Varma Koppen (alla smaker)
Äpplen
Druvsocker till vattenflaskorna
Ett par konserver
solrosfrön

Jag har säkert mer än det här men är det oviktigt nog att glömmas behöver det inte tas upp. Eller? *dumdudum

Slutligen idag vill jag bara tacka släkt och vänner för pepp, och mina kära föräldrar för stöd, hjälp och sponsring! Utan dom hade det vara knökigt och schletet, och min budget hade varit trasig. I första planeringsskedet tänkte jag att 2-3000 är nog lämpligt - det är ju gratis att cykla! =D Neej, det kostar också pengar, då utrustning är a och å på en sån här semester.

Man kan inte boka saker i förväg då man inte vet när man kommer fram = Man får köpa dyra biljetter på tåg, båt, flyg etc istället för dom billiga man kan boka i förväg. Alternativt att man bokar med några dagars buffert och får lägga ut pengar för boende och mat istället.

Man orkar inte äta frystorkad soppa till varje måltid och restaurang-incidenter kommer att inträffa flertalet gånger

Man vet aldrig hur långt man kommer hinna / orka på en dag, och i och med det är det svårt att planera boendet = Man får ta det som finns som tyvärr ibland är dyrare än planerat.

Nej nu har jag slut på godis

Kommentarer
Postat av: Annie

Haha du är verkligen helt galen! Men jag gillar det! Önskar dig all lycka på din resa och hoppas på förbaskat många bilder sen! :)



Kör inte över nån igelkotte/leguan på vägen nu.. <(^_^)>

2009-06-24 @ 22:24:27
Postat av: Mattias

Haha, thank you dear sir! Jag har redan runt 100 bilder på tråkiga sverige, och jag har listat ut hur jag ska få in dom på datorn! Stay tuned, poh



Jag lovar att veja för vild-leguanerna ;)

2009-06-25 @ 23:23:04
URL: http://humptynumpty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0